10 ספרים על הרגלים (שלא את כולם חייבים לקרוא)

אחד הנושאים שנכנסתי באמ-אמא שלהם במהלך השנה היה ההרגלים שלי. הרגלי עבודה שנשברו כשעזבתי את הארץ ולא הצלחתי לבנות מחדש, הרגלים חדשים שאימצתי בפריז, שהעבודה הפריעה להם… אני קוראת נלהבת, בד”כ 2-3 ספרים במקביל, ומסיימת ספר בשבוע, פלוס מינוס. ברור לי שלא כולם כמוני, והסקירה הזו תעזור להחליט במה להשקיע את זמן קריאה יקר, ובמה לא.

שיתוף

בין ספטמבר 2018 לספטמבר 2019 יצאתי לשנת חל"ת מעסקי האימון.
הסיבות לכך ארוכות ומגוונות, אבל אם לבחור במילה אחת, המילה היא "הרגלים".
הרגלי עבודה שנשברו כשעזבתי את הארץ ולא הצלחתי לבנות מחדש,
והרגלים חדשים שאימצתי בפריז, שהעבודה הפריעה להם…

וכך, אחד הנושאים שנכנסתי באמ-אמא שלהם במהלך השנה היה ההרגלים שלי.
כשהתחלתי לחפור בנושא, המטרות שלי היו לייצר לעצמי הרגלי כתיבה, תזונה וספורט. על הדרך יצא שהבנתי עוד כל מיני דברים על הרגלים בכלל, על הרגלי עבודה ועל עצמי במיוחד (שאת חלקם כבר חלקתי בפוסט הזה).

אני קוראת נלהבת, בד"כ 2-3 ספרים במקביל, ומסיימת ספר בשבוע, פלוס מינוס.
נסיעות, תורים, טיולים עם הכלב, כל בזבוז זמן הוא מבחינתי הזדמנות לזמן איכות עם ספר.
ברור לי שלא כולם כמוני, והסקירה הזו תעזור להחליט במה להשקיע את זמן קריאה יקר, ובמה לא.
למי שרוצה להצליח לקרוא יותר, צירפתי בסוף טיפ.

לכל ספר צורף קישור לרכישה מאמזון. הקישורים הם קישורי אפילייט (שותפים), כלומר
הרכישה מזכה בעמלה, שאינה משפיעה על מחיר הקניה. 

בואו נצא לדרך.

א. ספרים מעולים עד משני חיים:

1. Atomic Habits
An Easy and Proven Way to Build
Good Habits and Break Bad Ones.
by:
James Clear

הרגלים אטומיים (1), מאת ג'יימס קליר, שיצא לפני שנה ולמיטב ידיעתי לא תורגם עדיין לעברית, הוא ספר העיון הטוב ביותר שקראתי (שמעתי) השנה. מעבר לעובדה שהוא הפרקטי ביותר מבין כולם, ומציג אסטרטגיות יישומיות הן להטמעת הרגלים חדשים ומועילים והן להכחדת הרגלים גרועים, הוא פשוט כתוב היטב. תערובת בין שיטה ברורה ומובנת בקלות לבין דוגמאות מעניינות להמחשה. על אף היותו מתודולוגי הוא מצליח להיות מעניין כמו פרוזה כתובה היטב. למעשה, זה הספר שהכי נהניתי לרוץ איתו.
בפתיח לספר, קליר מצהיר על כך שהספר ממשיך את עבודתו של צ'ארלס דוהיג, בספר כוחו של הרגל (2).
אפשר לקרוא כל אחד מהספרים בנפרד, כמובן, אבל אם אתם מתכוונים לקרוא את שניהם תתחילו מ"כוחו של". קודם כל, דוהיג כותב נפלא והספרים שלו מרתקים. שנית, הוא ממש מצטיין בלהסביר ולהדגים כיצד בעוד אנו חושבים שיש לנו שליטה ובחירה חופשית, ההרגלים האוטומטיים שלנו – אישיים, ארגוניים וקהילתיים – הם אלה שמנהלים את חיינו וכיצד שינוי בהרגל אחד קטן יכול להניע שינוי משמעותי הרבה יותר.
הראשון מתמקד בלהסביר איך לבצע שינוי כזה.
החבר האחרון ברשימה הזאת, לשבור את ההרגל… (3), מאת ד"ר ג'ו דיספנזה, הוא חיה אחרת לגמרי. בגדול, אפשר לומר שאם שני הקודמים מדברים על הרגלים שהם פעולות שאנחנו עושים בעולם החיצוני, דיספנזה מדבר על הרגלי חשיבה ועל עולמנו הפנימי. על אף שהספר עוסק בנוירולוגיה ומתאר עבודה מחקרית ומדידות שנעשו באמצעות ציוד רפואי מתקדם, המתודולוגיה שהוא מציע ליצירת שינוי היא מדיטציה וחיבור לתודעה שהיא מעבר למודע ולתת המודע. אם אתם אלרגיים לרוחניות, זאת לא קריאה מומלצת עבורכם. אבל אם אתם פתוחים לנושא, הספר הזה יעיף לכם את הסכך, תרתי משמע.

ב. שווים קריאה גם אם הרגלים פחות מעסיקים אתכם

5. The 7 Habits of Highly Effective People 
by Stephen R. Covey 

4. The Creative Habit
Learn It and Use It for Life
by Twyla Tharp

 

אחרי רצף של ספרים העוסקים ביצירתיות והשראה אשר נכתבו ע"י סופרים, ההרגל היצירתי (4), מאת טווילה ת'ארפ, רקדנית וכוריאוגרפית-על, סיפק משב מרענן, רעיונות חדשים והשראה טהורה.
נקודת המבט שלה על מהו הרגל, מה מניע יצירה ואיך פתאום קורה ה"קליק" הזה בין היוצר לרעיון, שהופך את עבודת היצירה לקלה הרבה יותר, שונה לגמרי. ת'ארפ עובדת עם הגוף, ממש. הגוף הוא כלי העבודה שלה לא רק כדי ליצור (יצירות מחול) אלא גם כדי להרגיש אם מה שהיא עושה נכון או לא נכון. המודע, הרציונל והחשיבה המאורגנת לא משחקים תפקיד משמעותי בעבודה, לפחות כפי שהיא מוצגת בספר, ואחרי שבועות ארוכים של קריאה על מלחמות יצירה בשדים תוצרת המוח, סוף סוף הצליחו לחדש לי.
עוד נקודה שלא חשבתי עליה קודם, היא על המשמעות של יצירה שהיא תמיד חד פעמית. מופע שעולה על הבמה נעלם עם ירידת המסך, וגם אם יחזרו עליו עוד מאות פעמים, לעולם לא יהיו שתיים זהות. איך מתמודדים עם הסופיות של היצירה הגשתם, כשאין עורך ואין הגהה? מי שמרצה או עומד מול קהל בלייב, בוודאי יזדהה.
את 7 ההרגלים של אנשים אפקטיביים (5), מאת סטיבן קובי, אני מניחה שלא צריך להציג. עוד לפני דוהיג וקליר, קובי גילה לנו את העובדה שהרגלים הופכים אותנו למי שאנחנו, בין שאנחנו מודעים לכך ובין שלא, והציע עקרונות להפיכת התנהגויות אוטומטיות לפעולות מודעות ורצוניות.
העותק הראשון שהיה לי, ספר בכריכה קשה, היה מלא בהערות בעיפרון שכתבתי בשוליים. לצערי השאלתי אותו, לא זוכרת למי, וההוא לא החזיר. חבל. הייתי שמחה לקרוא ולהיזכר מה חשבתי אז. כשהגעתי אליו שוב, הרגשתי שיש חלקים שלגמרי הוטמעו בי ואין לי צורך לחזור עליהם. ועדיין, מדובר בספר יסודות חיוני, שיש לו מקום כבוד בלב כמו גם על המדף. 

ג. מאמץ שלא ברור אם ישתלם

6. High Performance Habits
How Extraordinary People Become That Way
by Brendon Burchard

איני נמנית על מעריציו של ברנדון בורשארד. למרות שיש ערך בתכנים שלו, אני מוצאת אותו די משעמם. הספר סובל מאותה בעיה ולפעמים התקשיתי לעקוב.
מדוע כן לקרוא? ראשית, לזכותו של הספר יש לציין שהוא מבוסס על מחקר מרשים (כמותית) ומסקנות מתוקפות. להבדיל מרבים שאומרים "שנים חקרתי את הנושא" כשמה שהם עושים זה לקרוא כמה מאמרים ואולי להשתתף בקורס. בורשארד באמת השקיע במחקר מקיף והספר שכתב מסכם את תוצאות המחקר. שנית, ההרגלים שהוא מונה אינם הקלישאות הקבועות בנוסח "5 חוקים להצלחה שיהפכו אתכם למיליונרים ב 6 שבועות".
ומדוע לא לקרוא? בדיוק מאותן סיבות. נתוני מחקר הם בעלי פוטנציאל שיעמומי, והספר אכן מתעקש לציין מספרים ואחוזים לעייפה. בנוסף, ה"הרגלים" שהוא מציע אינם הרגלים במובן המקובל – הם אינם אוטומטיים ולעולם לא יהפכו לכאלה. הם מצריכים מודעות, ריכוז ומאמץ מכוון לאורך זמן. הדבר היחידי שהופך אותם להרגלים הם העובדה שבורשארד מכנה אותם כך. 
הרבע הראשון של הספר  הוא בילדאפ, לקראת אבחנות מעמיקות ומשנות חיים, שלא הגיעו לצערי. להיפך. הרגשתי שבורשארד, בוחר להשטיח נושא עמוק ונמנע משאלות קשות באמצעות התבוננות שכלתנית על נתונים.
ייתכן שמדובר בבחירה מודעת, כדי לכוון למכנה משותף רחב יותר, ווייתכן שזוהי פשוט ראית העולם – חרך צר, שמניח כי מכלול הרגשות האנושיים נמצאים שם כדי לשרת את הצורך להצטיין בתחומי החיים השונים.
כך או כך, התוצאה לדעתי היא עוד ספר אימון בינוני, כשבמקום קלישאות יש מספרים.
ובכל זאת – חלקו האחרון של הספר שווה קריאה. מההרגל השישי והאחרון ("Demonstrate Courage") והחלק השלישי כולו ("Sustaining Success"), כ-90 עמודים, שסיפקו את מה שציפיתי מהספר כולו.

ד. לוותר ולא להסתכל לאחור

8. The Bullet Journal Method Track the Past, Order the Present, Design the Future
By: Ryder Carroll

 

7. The 5 AM Club
Own Your Morning. Elevate Your Life.
by Robin Sharma

 

10. Mini Habits Smaller Habits, Bigger Results
By: Stephen Guise

9. Millionaire success habits The Gateway to Wealth & Prosperity
by Dean Graziosi

מועדון ה 5 בבוקר, מאת רובין שארמה, הוא הספר הראשון שהחזרתי לאמאזון וביקשתי זיכוי!
מודה, לקח לי זמן להבין שהזוועה שאני מאזינה לה, עם קריין שמלהטט בין 4 דמויות שונות (אחת מהן אישה) היא היא הספר עצמו, ולא סיפור בתוך הספר. זה פשוט כל כך מופרך ולא נתפס. מדובר בספר התפתחות אישית בתחפושת של רומן רומנטי, או להיפך. כך או כך – בשני הז'אנרים הספר רע לתפארת.
בנוסף, אותן 4-5 מנטרות, חוזרות שוב ושוב (ושוב, ושוב). אם אשמע שוב את המשפט "Change your morning change your life" אתם לא רוצים להיות בסביבה.
יש מספיק ספרים טובים בעולם, מספיק ספרים גרועים אך כייפיים, ומספיק דברים להתעצבן מהם. אין שום סיבה לקרוא את הספר הזה.

אין לי מושג איך שיטת הבולט ג'ורנל, של ריידר קרול, שעוסק בהרגל ספציפי אחד: ניהול יומן למעקב משימות והרגלים, התגנב לרשימת השמיעה שלי. אבל זה קרה. הספר עבר דרך שתי האוזניים שלי והתנדף כאילו לא היה מעולם.
מדובר בהיפוך הבעיה בספר של בורשארד. אם שם נלקח נושא עמוק והושטח, כאן הזיעו כדי לייצר עומק. לשווא. מאמר מאחד מעשרות הבלוגים המוקדשים לנושא יספיק לכם בהחלט. 

הרגלי הצלחה של מיליונרים, מאת דין גרזיוסי, שואף כנראה להיות "חשוב והתעשר 2.0". הוא לא. זהו ספר טרנספורמציה אישית נטול בשורה או נקודת מבט מעניינת. הקריאה בו לא תעשיר איש אך גם לא תרושש, כי גרזיוסי מחלק את הספר חינם בכל מיני תואנות ומשפכים שיווקיים. אם תחפשו/תעקבו אחר הנושא habits#, האלגוריתם כבר ידאג לכם לעותק.

מיני הרגלים, מאת סטפן גייס, הוא האח הבכור (מאבא אחר) והפחות מוצלח של הרגלים אטומיים. הרעיון דומה עד זהה, אבל גייס הרבה פחות יסודי, פחות מתודולוגי ופחות רהוט מג'יימס קליר.
קראתי את הספר הזה לפני כמעט שנה, חודשים לפני ששמעתי על הרגלים אטומים, והיום הוא נראה לי מיותר. לכו ישר על הזהב.

 

* * * * * * * *

תם הטקס.
מקווה שהפקתן ערך. המלצות על ספרים נוספים בנושא יתקבלו בברכה.

וכאמור, בספטמבר תם  גם החל"ת. חזרתי לעסוק באימון בהנאה רבה.
אז אם את רוצה/צריכה/חייבת לשפר הרגלי עבודה והתנהלות, ולא ממש מצליח לך, אני יכולה לעזור לך להבין מה לא עבד עד כה ואיך כן (לבנות הרגלים שמתאימים לך ויחזיקו לאורך זמן). 
הכי קל ליצור איתי קשר במייל: lapid1@gmail.com, או לשלוח הודעת וואטסאפ ל 0033652559101.

והטיפ למי שרוצה לקרוא יותר אבל לא מספיקה: נסי להצמיד את הקריאה להרגל קיים. למשל:

  • לקרוא עם הקפה של הבוקר. 20 דקות של ספר במקום גלישה בפייסבוק הן 20 דקות פחות בפייסבוק ו 20 דקות יותר עם ספר 🙂
  • להאזין לספר באוטו, בנהיגה, במקום רדיו. פתאום פקק זה לא כזה דבר נורא.
  • להאזין לספר תוך כדי ריצה, במקום מוזיקה. מכל הטיפים, זה הכי משונה והכי מוצלח. ספר טוב מעביר את הריצה במהירות. 

14 תגובות

  1. טוב, נתחיל מזה שחסכת לי כסף כי רציתי לקנות את מועדון החמש בבוקר.
    מצד שני נראה שהפוסט הזה הולך לעלות לי כסף.
    ולסיום, יש מצב שנתחיל מלפתח הרגל חדש, ללמוד לרוץ… ואז להאזין לספר תוך כדי ☺️
    תודה על פוסט שימושי

  2. כתמיד את פשוט מצויינת. הטיפים בסוף – זהב! אנסה את עניין הריצה, עד עכשיו רצתי עם פודקאסטים אבל יש משהו בעלילה מתמשכת שעשוי להיות מוצלח יותר

    1. תודה. אם את רצה עם פודקסטים אז ממש תיהני לרוץ עם ספר. אני מטפחת רשימת רצים מומרים (מפודקאסט/מוזיקה לספר) שהודו לי על כך. תעדכני.

  3. קראתי ביקורת על הספר הרגלים אטומיים ורצתי לבדוק בגוגל ובכל מקום אפשרי.
    הצלחתי להוריד עותק PDF באנגלית ולקרוא חלק רציני.
    אני חייבת לציין שכל הזמן יוצאים ספרים חדשים ונהיים להיט.
    אבל מה לעשות וזה הזכיר לי ספר שקיים אצלי בספריה וקראתי אותו לא מעט פעמים ומדבר בדיוק על אותו דבר.
    הספר נקרא:"צעד קטן לשינוי גדול" מאת: ד"ר רובט מאורר.
    הוא כתוב בצורה מאד ידידותית,כל אחד יכול להבין (לא צריך להיות פרופסור)
    ואפילו הוא מסביר בהתחלה על המוח שקשה לו לעשות שינויים גדולים בבת אחת
    בגלל תופעת ה"הלחם או ברח" שהיא למעשה בלשון המקור:"הילחם או עוף".
    אבל מה זה משנה? אותה גברת בשינוי אדרת…
    בקיצור,אני אחת שאגרה במשך שנים המון ספרים (מאות) וקראתי את כולם,חלק מהם אפילו פעמים ספורות/רבות
    וכן נעזרתי בהם למודעות ולהתפתחות שלי אחרי שנים של דימוי עצמי נמוך למרות כשרונותי הרבים
    והכוח הפנימי שלי שלא בא לידי ביטוי.
    אז בלי לגרוע מהספרים החדשים,אנחנו צריכים לתת צ'אנס גם לישנים ולא לרוץ ולקנות ספר חדש
    כל פעם כשיש ביקורת טובה ואנשים התחברו אליו,כי אין חדש תחת השמש.
    כל אחד מגיש את זה מזווית קצת שונה,הטקסט שונה,והנה רב מכר חדש.
    אני לא באה לשלול אף ספר.אבל בואו נבדוק בספריה הפרטית אם באמת יש כאן משהו חדש
    או שרק יתווסף ספר נוסף למדפים העמוסים שכבר כך קורסים מהעומס
    ובינינו,מתי עוד נספיק לקרוא בהם?!
    וזו לדעתי ה-בעיה שגורם העומס באינפורמציה.
    מבחינת – תפסת מרובה לא תפסת.
    זה כמו בית עמוס בחפצים שכבר לא מוצאים משהו,גם אם הכל מסודר ומקוטלג ואז הולכים וקונים אחד חדש.
    אחרי זמן מה,במקרה,מוצאים את מה שחיפשנו.
    אז תחשבו על זה בבקשה ותחליטו לבד מה מתאים לכם.

    1. תודה על התגובה המושקעת.
      מסכימה איתך שלרובנו יש בספריה הפרטית ספרים רבים שכבר שכחנו מהם. גם לי.
      לא קראתי את הספר שציינת, אך קראתי הרבה מאוד ספרים אחרים על הרגלים, וגם אם רבים מהם מסתובבים סביב אותה הנקודה וחוזרים על מידע, אני עדיין חושבת שהרגלים אטומיים הוא המוצלח, המדוייק וגם המהנה ביותר לקריאה מבינהם.
      קראתי אותו 3 פעמים 🙂

  4. שלומית – איזו פרישת ידע מקסימה, מענגת וחשובה. לא הכרתי אותך עד הבוקר, שמחה לקרוא ולהחשף לידע שאת מביאה.

  5. היה מרתק הפוסט הזה.(חיפשתי מידע על ספרי ניהול זמן והגעתי לספרים על הרגלים, אבל חושבת שזה מה שאני יותר צריכה…)
    חולקת עליך על הספר "מועדון ה5 בבוקר " אני קוראת אותו, לא מאזינה.
    ויש בו המון תובנות חזקות שהעתקתי לי.(אני מנויה לספריה, וכך לא נופלת ברכישת ספרים מאכזבים. אם נמאס לי באמצע- פשוט מחליפה. החסרון בספריה, שאין את כל הספרים , אבל הם קשובים ומשתדלים להזמין)
    אמנם יש משהו פסיכי בהפיכת ספר להתפתחות אישית לספר על רומן, אבל זה מוסיף איזשהו גיוון. צריך להתרגל לזה. זה טעם אחר..
    גם לי בתחילה היה קשה להתחבר עם הנופך העלילתי והמעט בדיוני שבו, אבל החלטתי לא לוותר כי קראתי הרבה המלצות חמות עליו.
    (אני קוראת לאט, יש לך פתרון עבורי? וגם אשמח לקישורים לספרים בפורמט שמע!) ואגב, גם הספרנית טענה שכל הספר עוסק ב"תקומי ב5 בבוקר" ולמרות אזהרתה עשיתי 'בדווקא' :))) ואני נהנית ממנו. כל אחד והטעם שלו.

    1. תודה רבה ריקי. גם אני מאוד אוהבת פוסטים על ספרים (למרות שלרוב מתעצלת לכתוב אותם…), שעוזרים לי למצוא "מוחות דומים" ודרכם את הקריאה הבאה שלי.
      יש לי המון המלצות. יש לך אודיבל? כי אני יכולה להעביר לך קישורים לספרים באנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד יכול לעניין

שלא תאמרי "לא ידעתי"

לקבלת עדכונים, את יודעת מה עושים!

תודה שנרשמת, שימחת אותי. ניפגש אצלך באינבוקס.
דילוג לתוכן