איך להצליח להתמיד בספורט

שיתוף

אפתח בכוכביות מהסוג שבד"כ מגיע בסוף:

* אני בדרך כלל לא חובבת רשימות מסוג  "איך ל…".
יש משהו קצת מקומם בעיני באינסטנט הזה (אבל לא מספיק שיפריע לי לקרוא). היתכן שמשהו כל כך פשוט, שניתן לסכם אותו ב 7 סעיפים, אבל כל כך קשה ליישמו? האמת שכן.
ולכן, אני לא אומרת שזאת לא רשימה מהסוג הזה. להיפך, זאת כן רשימה מהסוג הזה.
ידע לא עושה את ההבדל, אלא יישום. וזה כבר החלק שלכם (או במורתית מדוברת: אני את החומר כבר יודעת).
** אינני מאמנת כושר. אני מאמנת שעובדת בעיקר בשיטתNLP (ההבדל ביןNLP  לאימון רגיל הוא בערך כמו ההבדל בין לבשל לפי תפריט מדוייק לבין לבשל לפי החשק). אני גם לא ספורטאית, אני אישה שעושה ספורט (שזה כמו ההבדל בין שפית לאמא שמכינה שניצל ואורז).
אבל, אימון זאת גישה לחיים, ודרך הריצה, ספורט שרוב חיי "ניסיתי" (= לא באמת רצתי), למדתי הרבה יותר על אימון ועל עצמי מאשר במשך 40 שנות חיים. היום אני יודעת שרק לפני שנה וחצי התחלתי באמת לרוץ. ומה מסתבר? שעם כל תחומי העיסוק והניסיון המגוון שלי,
NLP, אימון, כתיבה, שיווק, מה שמסקרן הכי הרבה אנשים הוא… העובדה שאני רצה. 


אם לבחור תובנה אחת משמעותית, אז זו שההתנהלות שלנו בספורט אינה דומה להתנהלות שלנו בשאר תחומי החיים, אלא זהה. במקום בו אין כישרון, אפשר לפתח כושר, ולהשיג אפילו יותר. פצחו את המנגנונים שגורמים לכם לא להתמיד בספורט ותוכלו להתגבר על המנגנונים שעוצרים אתכם במקומות אחרים.
 
ובלי למשוך יותר זמן, להלן
7 דרכים פשוטות להתמיד בספורט:

 

 
1.      להגדיר מטרה. הגדרת מטרה היא הכלי הכי פשוט והכי אפקטיבי להצלחה, לא רק בספורט.
מטרה גורמת לנו להתמקד בתוצאה הרצויה, מספקת מוטיבציה ומאפשרת להתגבר על מכשולים.
אבל כדי שהיא "תעבוד", היא צריכה לענות על הכללים הבאים:
א. להיות משמעותית – כלומר לספק לכם סיבה מספיק טובה לעשות ולהתמיד.
שאלו את עצמכם  למה זה חשוב לכם? אם לא תדעו לענות, ייתכן שיהיה לי קשה לשלם את המחיר שעלול להידרש כדי לעמוד במטרה.

 

ב.. להיות מנוסחת בשפה חיובית – אל תכניסו את המילה "אל" להגדרת המטרה, וגם לא את המילה "לא"…
בסופו של דבר זה מאוד פשוט ואמור להישמע כמו: "לרוץ 10 ק"מ", "ללמוד לשחות", "לעשות יוגה". זה הכל.
ג. להיות מוגדרת במדוייק – מה, כמה, מתי, איך (אסטרטגיה), איפה.
לא להסתפק בהגדרה – "להתאמן", אלא לרדת לפרטים. לדוגמא: "3 פעמים בשבוע, בחדר כושר, 45 דקות לפחות בכל פעם".
אגב, את המילה "לנסות" יש להוציא מהלקסיקון, ובטח ובטח מהגדרה של מטרות. אני לא מכירה אף אחד ש"מנסה לעשות ספורט", אלא רק כאלה שעושים וכאלה שלא עושים.
ג. להיות ברת השגה, אך לא קלה מידי להשגה.
מטרה קלה מידי אינה מאתגרת דיה. מטרה גדולה מידי או רחוקה מידי עלולה ליצור תחושה של בלתי מושגת ולרפות ידיים. אם המטרה אכן גדולה או רחוקה, חשוב לקבוע מטרות ביניים, כדי ליצור ההתקדמות מוחשית.

2. להתחיל באימונים קצרים – אימון של 45 דקות יותר אפקטיבי מאימון שלא הצלחתם להכריח את עצמכם להגיע אליו. קשה מאוד להוציא את עצמנו מהבית לשעה וחצי של סבל. לעומת זאת, 45 דקות הן רק חצי סבל… אל דאגה, עם הזמן הסבל יפחת ואפילו יתחלף בהנאה, ואז תוכלו להאריך את משך האימון.

 

3. להעדיף זמין ונגיש – טוב חדש כושר קטן וקרוב ממועדון מפואר ורחוק. אימון בגינה ליד הבית עדיף מאימון בפארק גדול במרחק 20 דקות נסיעה. המטרה היא לצמצם את פרק הזמן מהרגע שבו מחליטים לצאת לאימון ועד האימון עצמו, הזמן בו צצים כל הדיל ברייקרים. ה 20 דקות האלה, הן עוד 20 דקות שבהן מישהו יכול לבקש מאיתנו לעשות משהו שישנה לנו את התכניות. עוד 20 דקות של דיבור עצמי שלילי ("איך לא בא לי על זה", "למה אני עושה את זה לעצמי", "יכולתי עכשיו לשבת בשקט ולראות דה-ווייס"). עוד 20 דקות, אפילו רק רבע שעה לכל כיוון, שמצטברות לכדי חצי שעה נוספת שהאימון לוקח לנו מהיום.

 

4. להתאמן עם חבר או בקבוצה. מלבד העובדה שזה הרבה יותר כיף, אנשים אחרים מסוגלים להניע אותנו כשהמצברים שלנו מרוקנים. אז חלקו את נטל המוטיבציה, שלכם ושל אחרים. גם בחלק של ה"להצליח לצאת מהבית" לאימון, גם במהלך האימון עצמו. מועיל שחלק מהפוקוס שלכם הוא על מישהו אחר, וכן כאשר אתם יודעים שיש מישהו נוסף שאכפת לו ממה שקורה אתכם.

 
5. להשקיע בעצמכם ובספורט שלכם – כן! להשקיע. כבר בהתחלה.
ההשקעה עונה על מספר מטרות:
א. כאשר אתם משקיעים בעצמכם אתם מעבירים לעצמכם מסר של מחוייבות.
ההתנהגות הפוכה – חוסר נכונות להשקעה עד להוכחת התמדה, מעבירה לעצמכם מסר של חוסר אמון.
ב. ההשקעה מעלה את רמת ההנאה מהאימון. השקעה קטנה יחסית, כמו אוזניות, חזיית ספורט או משקפת שחייה טובה, יכולה לעשות הבדל גדול.
ג. היא מספקת מנגנון תגמול שמזין את עצמו. תגמלו את עצמכם על התמדה ועל עמידה ביעדים באמצעות השקעה בציוד שיגביר את ההנאה מהאימון ואת איכות האימון.
 
6. לגוון, לגוון, לגוון. באמת צריך להסביר למה? כי חוסר גיוון מוביל לשיעמום ושיעמום רוצח מוטיבציה.
אם אתם לא מכורים לספורט אחד (אם כן – אתם ממש לא צריכים את הרשימה הזאת), שלבו בין סוגי ספורט.
עדכנו מידי פעם את הפלייליסט המוזיקלי שלצליליו אתם מתאמנים. נסו מאמנים חדשים. נסו שיעורים חדשים ומכשירים חדשים. אם אתם מתאמנים בחוץ – שנו את המסלול. אם אתם מתאמנים על מסילה במכון – שנו מהירויות וזוויות. אם אתם שוחים, נסו כמה שיעורי שיפור סגנון ותיראו איך השחיה שלכם משתנה לחלוטין ונעשית הרבה יותר קלה. ובעיקר – שימו לב ממה אתם נהנים וממה לא.
 

7. לקרוא על ספורט. לרוב, שלב הקריאה והלמידה מגיע אחרי שחוצים את משוכת ההתמדה, ואז אומרים "חבל שלא קראתי את זה קודם". אז תקראו. חפשו דפי פייסבוק לחובבי כושר, בלוגים של מתאמנים שמתעדים את התהליך שהם עברו ואתרים של מאמנים שנותנים טיפים לחובבים. תמיד תמצאו משהו שמדבר אליכם, או שכמו נכתב עליכם, משהו שמעורר בכם הזדהות עמוקה, תובנות שעולות, אסימונים שנופלים. מדהים כמה שזה עוזר.

 

בהצלחה!

 
נ.ב.1. מומלץ ללכת (או לרוץ…) בכל 7 הדרכים הנ"ל במקביל.

נ.ב.2. למתעניינים, תוכלו לקרוא על החוויה האישית שלי עם השחיה וגם הריצה.
 
 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד יכול לעניין

שלא תאמרי "לא ידעתי"

לקבלת עדכונים, את יודעת מה עושים!

תודה שנרשמת, שימחת אותי. ניפגש אצלך באינבוקס.
דילוג לתוכן